Przedszkole zabawy w czasie epidemii

Szkoła i przedszkole zamknięte, a Wam, Drodzy Rodzice, brakuje już pomysłów na naukę i zabawę z dziećmi? Codziennie publikujemy na naszej stronie www.dlamalychodkrywców.pl i na Facebooku Dla Małych Odkrywców różne krótkie ćwiczenia i zadania dla przedszkolaków i pierwszoklasistów. Między innymi ćwiczenia pamięci, spostrzegawczości, grafomotoryki i rysowania. Materiały do ćwiczeń i filmy zostały opracowane we współpracy z nauczycielami szkół podstawowych.

36. Matematyka - o ile więcej, o ile mniej

Dzieci, znów gramy w kości! Tym razem trochę inny zestaw. Porównajcie w różnych parach 2 wybrane kostki i powiedzcie, o ile więcej / o ile mniej oczek jest na każdej kostce. Możecie do tego wykorzystać nasz rysunek, narysować podobny sami albo zagrać prawdziwymi kostkami i po każdym rzucie porównać dwie kostki i



35. Grafomotoryka - dorysowywanie obrazków

Dzieci, wiecie co się stało? Zgubiły się nam połówki obrazków. Poproście mamę albo tatę o wydrukowanie karty, a następnie dorysujcie drugą połowę biedronki, kokardki, motyla i statku. Potem możecie je oczywiście pokolorować. Przed rysowaniem nie zapomnijcie rozćwiczyć sobie ręce!



34. Przeciwieństwa

Drogie dzieci, wiecie, co to są przeciwieństwa? To słowa o odwrotnym, przeciwstawnym znaczeniu. Aby łatwiej było Wam to zrozumieć, mamy dla Was ćwiczenie. Poproście mamę albo tatę o wydrukowanie zadania. Następnie wytnijcie rysunki z boku strony. Rodzic przeczyta Wam pytanie nad każdym obrazkiem na kartce, a Waszym zadaniem będzie znaleźć i wkleić obok rysunek z przeciwieństwiem i podać właściwą odpowiedź.



33. Figury geometryczne

To ćwiczenie pomagające poznać i zapamiętać figury geometryczne. Znasz już trójkąt, kwadrat i prostokąt?
Poproś mamę albo tatę, żeby wydrukował Ci stronę z zadaniem. Następnie wytnij poszczególne figury geometryczne. Ułóż z nich dom, kościół z wieżą, most, rakietę, żaglówkę i inne obiekty, które przyjdą Ci do głowy. Po ułożeniu każdego obiektu policz, ile jakich kształtów wykorzystałeś(-aś) do jego budowy (np. 2 prostokąty, 4 trójkąty, i tak dalej). Jeden ulubiony obiekt ułóżcponownie, naklej na papier i pokoloruj.


32. Ćwiczenie pamięci

Ponownie czas na poćwiczenie pamięci. Przez 20 sekund przyjrzyj się obrazkom. Mama albo tata policzy Ci czas, a potem je zakryje. Spróbuj powiedzieć, co było na obrazkach. Używaj określeń: w górnym rogu …, w prawym górnym rogu…, itd. Możesz też powiedzieć, czym są te obrazki, np. że marchewka to warzywo itd.


31. Grupy obrazków, które do siebie pasują. Podział na kategorie.

Mama lub tata wydrukuje Ci stronę z obrazkami. Potem Ty sam albo rodzic wytnie poszczególne obrazki. Spróbuj powiedzieć, które obrazki do siebie pasują i dlaczego. Spróbuj nazwać kategorię, którą tworzy każda grupka obrazków.
Następnie powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policz sylaby w każdym słowie.


30. Ruch – szybkie zmiany pozycji

Dzieci, dziś poćwiczymy, bo ruch jest bardzo ważny dla naszego zdrowia. Możecie zagrać z rodzicem lub rodzeństwem: rodzic podaje pozycje jedna za drugą, a ty musisz je zapamiętać i jak najszybciej wykonać. Możecie zamieniać się rolami. To ćwiczenie także na koncentrację, pamięć ruchową i koordynację. Szczegółowy opis ćwiczenia znajdziecie na stronie.



29. O ile więcej, o ile mniej

Dzieci, zagrajmy w kości! Porównajcie w różnych parach 2 wybrane kostki i powiedzcie, o ile więcej / o ile mniej oczek jest na każdej kostce. Możecie do tego wykorzystać nasz rysunek, narysować podobny sami albo zagrać prawdziwymi kostkami i po każdym rzucie porównać dwie kostki i podać odpowiedź.


28. Nauka rysowania. Jaskółka

Dzieci, spróbujcie narysować jaskółkę z naszą pomocą, według wzoru.



27. Ćwiczenie pamięci z pomocą karty z 6 obrazkami

Dzieci, dziś spróbujcie zapamiętać 6 obrazków. Przez 10 sekund przyjrzyjcie się obrazkom. Mama albo tata policzy do dziesięciu, a potem je zakryje. Spróbujcie powiedzieć, co było na obrazkach. Używajcie określeń: w lewym górnym rogu, w prawym górnym rogu, w lewym dolnym rogu, w lewym górnym rogu.
Możecie też powiedzieć, do jakiej kategorii należą obrazki, np. że oko to część ciała itd. Następnie powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policzcie sylaby w każdym słowie.



26. Kolorowanie według cyfr

Rodzice, wydrukujcie proszę kolorowankę. Dzieci, Waszym zadaniem będzie pokolorować pajacyka odpowiednimi kolorami według cyfr.



25. Głoski na początku słowa

Dzieci, popatrzcie na kartkę z obrazkami. Waszym zadaniem będzie połączyć obrazki, które zaczynają się na tę samą głoskę.




24. Głoski i sylaby

Dziś ponownie kolej na głoskowanie i sylabizowanie. Na kartce są 4 obrazki, cyfry oraz kropki. Najpierw nazwijcie przedmioty i zwierzęta, które widzicie na obrazkach – to będą nasze słowa. Następnie policzcie, ile sylab jest w każdym słowie. Przyporządkujcie do każdego obrazka odpowiednią cyfrę i liczbę kropek zgodnie z liczbą sylab w danym słowie.
Na końcu powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu.
Przed rozpoczęciem ćwiczenia możecie zobaczyć nasz film, w którym pokażemy Wam przykłady głoskowania i sposób na liczenie sylab w słowach: https://www.youtube.com/watch?v=pigei3kEFtc



23. Motoryka mała – nawlekanie i zawiązywanie sznurówek

Zadanie dla tych dzieci, które jeszcze tego nie umieją, i dla tych, które mają buty tylko na rzep ???? Mama lub tata wydrukuje Wam rysunek buta i ostrożnie wytnie dziurki. Waszym zadaniem będzie nawlec sznurówki do dziurek i zawiązać je.



22. Grupy obrazków, które do siebie pasują. Podział na kategorie

Mama lub tata wydrukuje Ci stronę z obrazkami. Potem Ty sam albo rodzic wytnie poszczególne obrazki. Spróbuj powiedzieć, które obrazki do siebie pasują i dlaczego. Spróbuj nazwać kategorię, którą tworzy każda grupka obrazków.
Następnie powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policz sylaby w każdym słowie.



21. Matematyka: więcej - mniej

Dzieci, zagramy w kości! Weźcie dwie kostki z gier planszowych i zaproście mamę albo tatę do zabawy. Wy rzucacie jedną, rodzic drugą kostką. Po każdym rzucie kostką Waszym zadaniem będzie wskazać, która kostka ma mniej, a która więcej kropek.
Podobne zadanie możecie zrobić na papierze. Potrzebne Wam będą klej i nożyczki. Tata lub mama wydrukuje Wam zadanie.


20. Ćwiczenie pamięci z pomocą karty z 6 obrazkami

Dzieci, dziś ćwiczenie pamięci będzie trochę trudniejsze. Musicie zapamiętać 6 obrazków. Przez 10 sekund przyjrzyjcie się obrazkom. Mama albo tata policzy do dziesięciu, a potem je zakryje. Spróbujcie powiedzieć, co było na obrazkach. Używajcie określeń: w lewym górnym rogu, w prawym górnym rogu, w lewym dolnym rogu, w lewym górnym rogu.
Możecie też powiedzieć, do jakiej kategorii należą obrazki, np. że oko to część ciała itd. Następnie powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policzcie sylaby w każdym słowie.



19: Ćwiczenie na małą motorykę: Zapałki

Dziś spróbujemy nietypowej zabawy z zapałkami. Dzieci, wysypcie zapałki z pudełka na stół, delikatnie je rozsuńcie na różne strony. Jedną rękę schowajcie za plecami, a drugą ręką (tą, którą rysujecie lub piszecie) powkładajcie zapałki z powrotem do pudełka i zamknijcie pudełko. Jeżeli to zadanie okaże się dla Was zbyt proste, spróbujcie to samo zrobić tą ręką, którą nie piszecie.



18. Rymy

Dziś znowu poćwiczymy rymowanie. To także, obok łączenia obrazków, jedno z ulubionych zadań dzieci. Na kartce jest 8 obrazków. Waszym zadaniem jest połączyć w pary obrazki, które się rymują. Najpierw nazwijcie każdą rzecz na obrazku. Powtórzcie wszystkie słowa i dobrze się w nie wsłuchajcie. Teraz połączcie w pary słowa, które się rymują.



17. Nauka rysowania. Biedronka

Dzieci, umiecie narysować biedronk€? Spróbujcie ją narysować z naszą pomocą, według wzoru.



16. Głoski na początku słowa

Dzieci, popatrzcie na kartkę z obrazkami. Waszym zadaniem będzie połączyć obrazki, które zaczynają się na tę samą głoskę.



15. Grupy obrazków, które do siebie pasują. Podział na kategorie

Mama lub tata wydrukuje Ci stronę z obrazkami. Potem Ty sam albo rodzic wytnie poszczególne obrazki. Spróbuj powiedzieć, które obrazki do siebie pasują i dlaczego. Spróbuj nazwać kategorię, którą tworzy każda grupka obrazków. Następnie powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policz sylaby w każdym słowie.



14. Ćwiczenie pamięci z pomocą karty z 6 obrazkami

Dzieci, dziś ćwiczenie pamięci będzie trochę trudniejsze. Musicie zapamiętać 6 obrazków. Przez 10 sekund przyjrzyjcie się obrazkom. Mama albo tata policzy do dziesięciu, a potem je zakryje. Spróbujcie powiedzieć, co było na obrazkach. Używajcie określeń: w lewym górnym rogu, w prawym górnym rogu, w lewym dolnym rogu, w lewym górnym rogu. Możecie też powiedzieć, do jakiej kategorii należą obrazki, np. że oko to część ciała itd. Następnie powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policzcie sylaby w każdym słowie.



13. Głoskowanie i sylabizowanie

Tym razem przygotowaliśmy dla Was trudniejsze zadanie: głoskowanie i sylabizowanie. Na kartce są 4 obrazki, cyfry oraz kropki. Najpierw nazwijcie przedmioty i zwierzęta, które widzicie na obrazkach – to będą nasze słowa. Następnie policzcie, ile sylab jest w każdym słowie. Przyporządkujcie do każdego obrazka odpowiednią cyfrę i liczbę kropek zgodnie z liczbą sylab w danym słowie. Na końcu powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu.
Przed rozpoczęciem ćwiczenia możecie zobaczyć nasz film, w którym pokażemy Wam przykłady głoskowania i sposób na liczenie sylab w słowach: https://www.youtube.com/watch?v=pigei3kEFtc



12. Nauka rysowania. Grzyb

Dzieci, umiecie narysować grzyb? Spróbujcie go narysować z naszą pomocą, według wzoru.



11. Ćwiczenie pamięci z pomocą 4 kart z obrazkami

Dziś znów poćwiczymy sobie pamięć. Przez 5 sekund przyjrzyjcie się obrazkom. Mama albo tata policzy do pięciu, a potem je zakryje. Spróbujcie powiedzieć, co było na obrazkach. Używajcie określeń: w lewym górnym rogu, w prawym górnym rogu, w lewym dolnym rogu, w lewym górnym rogu. Możecie też powiedzieć, do jakiej kategorii należą obrazki, np. że Eskimos to człowiek itd. Następnie powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policzcie sylaby w każdym słowie.


10. Rymy

Dziś poćwiczymy rymowanie. To także, obok łączenia obrazków, jedno z ulubionych zadań dzieci. Na kartce jest 8 obrazków. Waszym zadaniem jest połączyć w pary obrazki, które się rymują. Najpierw nazwijcie każdą rzecz na obrazku. Powtórzcie wszystkie słowa i dobrze się w nie wsłuchajcie. Teraz połączcie w pary słowa, które się rymują.



9. Grupy obrazków, które do siebie pasują. Podział na kategoriei

Mama lub tata wydrukuje Ci stronę z obrazkami. Potem Ty sam albo rodzic wytnie poszczególne obrazki. Spróbuj powiedzieć, które obrazki do siebie pasują i dlaczego. Spróbuj nazwać kategorię, którą tworzy każda grupka obrazków. Następnie powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policz sylaby w każdym słowie.


8. Łączenie obrazków

Dziś czas na jedno z ulubionych zadań dzieci – łączenie obrazków. Na kartce jest 8 obrazków. Waszym zadaniem jest połączyć obrazki w pary – 2 obrazki, które do siebie pasują. Mama lub tata wydrukuje Wam stronę, nazwijcie każdą rzecz na rysunku, a potem połączcie je w pary. Wyjaśnijcie, dlaczego akurat tak połączyliście obrazki.



7. Jak poprawnie trzymać ołówek lub pióro

Mamo, tato, przygotujcie dzieciom dużą kartkę papieru, grubszy pędzel i wodę. Popatrzcie wspólnie z dziećmi na film z ćwiczeniami na rozgrzanie ręki. Potem wyciągnijcie farby akwarelowe i poćwiczcie malowanie farbami. Pochwalcie się swoimi rysunkami w komentarzach na naszym Facebooku



6. Jak poprawnie trzymać ołówek lub pióro

Kochane dzieci, żeby dobrze wypełniać zadania albo rysować, nie wystarczy wziąć ołówek lub kredkę do ręki. Trzeba je odpowiednio trzymać. W jaki sposób? To podpowiemy Wam w naszym krótkim filmie.
Potem rozgrzejcie ręce i zróbcie zadanie. Mama lub tata wydrukują Wam stronę.
Ćwiczenia rozgrzewające ręce i palce przed pisaniem lub rysowaniem możecie przypomnieć sobie tutaj.


5. Ćwiczenie pamięci z pomocą 4 kart z obrazkami

Dzień dobry dzieci! Dziś ponownie poćwiczymy sobie pamięć. Przez 5 sekund przyjrzyjcie obrazkom. Mama albo tata policzy do pięciu, a potem je zakryje. Spróbujcie powiedzieć, co było na obrazkach. Używajcie określeń: w lewym górnym rogu, w prawym górnym rogu, w lewym dolnym rogu, w prawym dolnym rogu. Możecie też powiedzieć, do jakiej kategorii należą obrazki, np. że sowa to ptak, itd. Następnie powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policzcie sylaby w każdym słowie.


4. Grafomotoryka

Drogie dzieci, zanim zaczniemy rysować lub pisać, powinniśmy najpierw rozgrzać ręce i rozćwiczyć palce, żeby nas potem nie bolały. Mamy więc dla Was proste zadanie z rymowanką. Kartkę z zadaniem wydrukuje Wam mama albo tata.



Drodzy Rodzice, ćwiczenia rozgrzewające dłoni i palców to ważna część wstępu do rysowania i pisania. Często dzieci nie umieją jeszcze płynnie poruszać ręką w trakcie pisania, usztywniają się i z czasem ręka zaczyna je boleć. W naszym filmie możecie  zobaczyć kilka ćwiczeń rozluźniających i wypróbować je ze swoimi dziećmi.



3. Właściwe zasady higieny

Kochane Dzieci, higiena i właściwe nawyki to bardzo ważna sprawa. Rozwiążmy wspólnie kilka zadań na temat higieny. Mama albo tata wydrukuje Wam stronę z zadaniami.



5. Ćwiczenie pamięci z pomocą 4 kart z obrazkami

Dzień dobry dzieci! Dziś poćwiczymy sobie pamięć. Przez 5 sekund przyjrzyjcie obrazkom. Mama albo tata policzy do pięciu, a potem je zakryje. Spróbujcie powiedzieć, co było na obrazkach. Używajcie określeń: w lewym górnym rogu, w prawym górnym rogu, w lewym dolnym rogu, w lewym górnym rogu. Możecie też powiedzieć, do jakiej kategorii należą obrazki, np. że ananas to owoc, żyrafa to zwierzę, itd. Następnie powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku każdego wyrazu, a jaką na końcu oraz policzcie sylaby w każdym słowie.



1. Nauka rysowania. Jabłko


Dzieci, umiecie narysować jabłko? Spróbujcie je narysować według naszych wskazówek. Możecie zrobić zdjęcie gotowego rysunku i pochwalić się nim w komentarzu.


Głoski.
Dzieci, popatrzcie na kartkę z obrazkami. Waszym zadaniem będzie połączyć obrazki, które zaczynają się na tę samą głoskę.

33. Figury geometryczne

To ćwiczenie pomagające poznać i zapamiętać figury geometryczne. Znasz już trójkąt, kwadrat i prostokąt?
Poproś mamę albo tatę, żeby wydrukował Ci stronę z zadaniem. Następnie wytnij poszczególne figury geometryczne. Ułóż z nich dom, kościół z wieżą, most, rakietę, żaglówkę i inne obiekty, które przyjdą Ci do głowy. Po ułożeniu każdego obiektu policz, ile jakich kształtów wykorzystałeś(-aś) do jego budowy (np. 2 prostokąty, 4 trójkąty, i tak dalej). Jeden ulubiony obiekt ułóżcponownie, naklej na papier i pokoloruj.